שעלת

האם חיסון לשעלת לנשים בהיריון יעיל במניעת תחלואה ותמותה בתינוקות?

במחקר מקרה-ביקורת נמצא שחיסון ה-Tdap הניתן במהלך הטרימסטר השלישי יעיל כאמצעי להגנה על תינוקות בחודשי החיים הראשונים מפני מחלת השעלת

06.03.2018, 10:46
חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)
חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)

תינוקות בני פחות משנה נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לתחלואה ותמותה על רקע מחלת השעלת. בשנת 2012 פורסמה המלצה לנשים בהיריון להתחסן בחיסון ה-Tdap (טטנוס, דיפטריה, שעלת) בכדי להגן על תינוקות בחודשי החיים הראשונים שלהם. אולם, מידע לגבי יעילותה של אסטרטגיה זאת הוא מוגבל. במחקר חדש של ה-Centers for Disease Control and Prevention בארה"ב, שהתפרסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases ביקש לבחון את יעילותה של חיסון זה בנשים בהיריון.

במחקר מסוג מקרה-ביקורת אספו החוקרים מקרים של שעלת בילדים מתחת לגיל חודשיים בין ינואר 2011 ודצמבר 2014 משש מדינות שונות בארצות הברית. קבוצת הביקורת הייתה מתואמת לפי בתי החולים השונים ובחרה לפי תעודות הלידה. החוקרים ראיינו את האימהות בכדי לאסוף מידע דמוגרפי ומידע על מאפיינים של משק הבית ועל ספקי שירותי הבריאות. החוקרים השיגו היסטוריית חיסונים מאומתת לגבי האימהות וילדיהם מאותם ספקי שירותי בריאות. האימהות נחשבו כמחוסנות במהלך ההיריון אם הן קיבלו את חיסון ה-Tdap מעל שבועיים לפני הלידה. החוקרים חישבו את הטרימסטר של מתן החיסון לפי תאריך ה-Tdap, תאריכי הלידה של התינוקות, ושבוע ההיריון בזמן הלידה. היחס הצולב חושב לפי מודל רגרסיה לוגיסטית מותנית רב-משתנית, וההערכה של יעילות החיסון בוצעה לפי החישוב ( 1 – היחס הצולב) כפול 100%.

במחקר נכללו 240 מקרים יחד עם 535 מקרי ביקורת. 17 אימהות (7.1%) בקבוצת המחקר ו-90 אימהות (16.8%) בקבוצת הביקורת קיבלו חיסון Tdap במהלך הטרימסטר השלישי של ההיריון. הערכת יעילות החיסון הרב-משתנית של מתן Tdap במהלך הטרימסטר השלישי עמד על 77.7% (רווח סמך 95% של 48.3% - 90.4%). יעילות החיסון עלתה ל-90.5% (רווח סמך 95% של 65.2% - 97.4%) בהשוואה למקרים בהם מחלת השעלת הובילה לאשפוז בבית חולים.

לאור הממצאים החוקרים מסכמים שחיסון Tdap במהלך ההיריון יעילה כאמצעי הגנה לתינוקות בחודשי החיים הראשונים. לנוכח העלייה המתמשכת במקרי שעלת, יש להשקיע מאמץ במקסום ביצוע חיסון ה-Tdap בקרב נשים בהיריון.

מקור:

Tami H Skoff, Amy E Blain, James Watt, Karen Scherzinger, Melissa McMahon, Shelley M Zansky, Kathy Kudish, Paul R Cieslak, Melissa Lewis, Nong Shang, Stacey W Martin; Impact of the US Maternal Tetanus, Diphtheria, and Acellular Pertussis Vaccination Program on Preventing Pertussis in Infants <2 Months of Age: A Case-Control Evaluation, Clinical Infectious Diseases, Volume 65, Issue 12, 29 November 2017, Pages 1977–1983, https://doi.org/10.1093/cid/cix724

נושאים קשורים:  שעלת,  חיסונים,  היריון,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
06.03.2018, 12:53

לקבוע יעילות חיסון לפי מחקר מקרה-ביקורת, זה קצת יומרני

למה?